Надання фінансової допомоги: процедура оформлення та особливості оподаткування
На сьогоднішній день практика надання фінансової допомоги доволі поширена. Насамперед, це дуже хороший спосіб поповнити оборотні кошти, особливо коли на те є негайна потреба.
Тонкощі обліку й оподаткування фіндопомоги напряму залежать від того, яка саме допомога, хто й кому її надає. Також і велику роль відіграє й те, чи повернено допомогу. У сьогоднішній статті розповідаємо про всі особливості фінансової допомоги
Розрізняємо поворотну і безповоротну фінансову допомогу
Податкове законодавство України розділяє фінансову допомогу на поворотну та безповоротну. Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ поворотна фінансова допомога – це така сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором та є обов’язковою до повернення.
Важливо, що такий договір не має передбачати нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування наданими коштами.
В свою чергу, безповоротна фінансова допомога згідно з пп. 14.1.257 ПКУ надається у вигляді одного з варіантів:
- сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
- сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
- сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
- основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Надання фіндопомоги платниками ЄП
Надавати поворотну фінансову допомогу серед єдиноподатників можуть лише юридичні особи на 3-й групі і єдиноподатники 4-ї групи. Водночас, ФОП 1-3 груп можуть завжди оформити все борговою розпискою як цивільні відносини між двома фізособами, але юрособам позики вони надавати не можуть, якщо не хочуть втратити право бути на спрощеній системі оподаткування.
Отже, можуть надавати поворотну фінансову допомогу:
- єдиноподатники 3 групи – юридичні особи. Така допомога має бути разовою, а не на постійній основі (інакше це розглядається як порушення п. 291.5 ПКУ про фінансове посередництво);
- єдиноподатники 4 групи. Зауважте, що видача та повернення ПФД ніяк не впливає на суму їхнього податку.
Не можуть надавати поворотну фінансову допомогу:
- єдиноподатники-фізособи 1-3 групи. Така заборона аргументована тим, що надання ПФД порушує умови перебування на спрощеній системі оподаткування, оскільки це є фінансовою послугою (ПФД проходить за кодом 64 у КВЕД – “Надання фінансових послуг”).
А як відомо, фінансове посередництво єдиноподатникам заборонене.
Досить цікавим залишається питання, чому в однакових ситуаціях податківці трактують “фінансове посередництво” по-різному для єдиноподатників-юросіб та єдиноподатників-фізосіб. ПКУ конкретної вимоги щодо цього не містить.
Отримання ПФД платником єдиного податку має наступні особливості – якщо протягом 12 місяців ПФД не була повернута, то вона вважається безповоротною фінансовою допомогою та підлягає оподаткуванню (пп. 3 п. 292.11 ПКУ).
ПФД включається до доходу з наступного дня після закінчення 12-місячного терміну до відповідного кварталу; “прострочена” поворотна фінансова допомога потрапляє до доходу того кварталу, в якому сплив 12-місячний термін.
З огляду на все вищесказане, радимо єдиноподатникам-фізособам максимально уникати надання фінансової допомоги в будь-якій формі, а у разі крайньої потреби – отримати попередньо індивідуальну податкову консультацію.
Фіндопомога платників податків на загальній системі
У такому випадку податково-облікові наслідки залежать від багатьох факторів, зокрема, хто є надавачем ПФД на загальній системі оподаткування: фізична особа-підприємець, чи юридична особа.
Крім того, важливим є статус отримувача фінансової допомоги: якщо ПФД отримує звичайна фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа, то виникають наслідки у частині ПДФО, ВЗ та податку на прибуток.
Також не варто забувати, що неповернена фінансова допомога фактично є дебіторською заборгованістю, яку відображають в обліку за своїми правилами.
А ще важливо, на який строк надають ПФД:
- довгострокова (очікуваний строк погашення — понад 12 місяців із дати балансу) — дисконтується;
- короткострокова — обліковується за сумою погашення.
Порада: якщо ви плануєте перехід з загальної системи оподаткування на спрощену та маєте ПФД, то краще її погасити до переходу, адже однозначних трактовок з цього приводу ПКУ не містить. Податкові консультації розходяться в питанні, чи оподатковувати таку ПФД після переходу.
При переході навпаки – зі спрощеної на загальну – теж краще погасити ПФД та знову її отримати після переходу, ніж підпадати під ризик того, що податківці нарахують єдиний податок з неї заднім числом.
Якщо у Вас залишилися питання, перед наданням фіндопомоги радимо отримати індивідуальну податкову консультацію або проконсультуватися зі спеціалістами в цій сфері. Ми в БІП слідкуємо за усіма законодавчими змінами, тож надаємо кваліфіковану оперативну допомогу підприємцям.
Загоровський Роман
27.04.2022