Особливості ведення обліку та оптимізації ІТ компанії
Станом на 2020 рік в Україні налічується близько 210 тисяч ІТ ФОПів. Саме спрощена система оподаткування є найпопулярнішою серед ІТ компаній. Сьогодні розглянемо найпопулярніші схеми обліку діяльності ІТ компаній.
Спрощена система оподаткування передбачає 4 групи, одна перша та четверта не доцільні для ІТ галузі. Тож для ІТ фахівців розглянемо другу та третю групу єдиного податку.
Групи оподаткування відрізняються за декількома критеріями, дані наведені у таблиці нижче:
Критерій |
2 група |
3 група |
Кому дозволено надавати послуги |
Платникам єдиного податку (ФОПи та юридичні особи), фізичним особам (населенню) |
ФОП та юридичним особам будь-якої системи оподаткування |
Ставка податку |
20% від мінімальної заробітної плати |
3% (зі сплатою ПДВ)
5% (без сплати ПДВ) |
Граничний обсяг доходу (грн/рік) |
5 004 000 грн |
7 002 000 грн |
Кількість найманих працівників (максимальна) |
10 |
необмежено |
Види діяльності |
*звернутись до бухгалтерів БІП, щоб вказали” |
Будь-які види діяльності, що не заборонені платникам ЄП. |
Звітній період |
Календарний рік |
Календарний квартал |
Найоптимальнішим варіантом для ІТ бізнесу, враховуючи особливості ведення обліку в ІТ сфері, є 3 група єдиного податку. Розглянемо законні схеми оптимізації оподаткування. Вони базуються на двох елементах:
- способи працевлаштування працівників;
- пільги з податку на додану вартість
Взагалі, способів оптимізації працевлаштування працівників є 4. Ми перерахували їх нижче:
- Договори з компанією, що надає послуги аутстафінгу;
- Оформлення всіх працівників як ФОПів та укладання з ними договорів підряду;
- Працевлаштування усіх згідно з Законодавством через трудові договори;
- Ключові працівники (технічні спеціалісти, топ-менеджмент) – працевлаштування за трудовими договорами, решта – ФОПи.
Розглянемо кожен з наведених вище способів:
Спосіб 1: Договори з компанією, що надає послуги аутстафінгу
Єдиний спосіб, який виключає податкове навантаження на ІТ компанію (сплату податків за працівників). Фактично, ти орендуєш працівників іншої компанії для надання послуг своїм клієнтам. У такому випадку ти можеш взагалі не мати штатних працівників і працювати сам як ФОП.
Спосіб 2: Оформлення всіх працівників як ФОПів та укладання з ними договорів підряду
Найпопулярніший варіант серед українського ІТ бізнесу. Цей спосіб передбачає два варіанти:
- Працівники-ФОПи працюють (укладають договори) напряму з Замовником;
- Українська компанія укладає договори з ФОПами та оплачує їх роботу, отримуючи кошти від Замовника.
Що у першому, що у другому випадку ФОПи сплачують податки на отриманих дохід у розмірі 5% від доходу та ЄСВ 20% від мінімальної зарплати. У другому варіанти, податки також сплачує компанія, що укладала договір з працівниками-ФОПами. Розмір податків залежить від форми оподаткування.
Спосіб 3: Працевлаштування усіх згідно з Законодавством через трудові договори
На разі цей спосіб – єдиний чітко регламентований у нашому Законодавстві. Принаймні, до вирішення ситуації з Дія.Сіті (там планують передбачити нові форми працевлаштування та рівень податків).
Якщо ти схиляєшся до цього варіанту, тобі 100% буде необхідно:
- Укласти з кожним працівником трудовий договір;
- Налагодити кадровий та бухгалтерський облік своїх працівників;
- Підготувати необхідні папери та повідомити ДПС про найм працівників;
- Платити податки (ЄСВ, ПДФО, військовий збір) – розмір податків наведемо нижче;
- Подавати звітність за себе та працівників.
- А також найняти штатного бухгалтера або ж скористатись послугами БІП, щоб якісно виконувати усі задачі, перераховані вище.
У такому випадку, підприємець буде сплачувати:
- Податок «за себе»: залежно від форми оподаткування. Якщо ти ФОП 3 групи, то 5% від доходу та ЄСВ 20% від мінімальної зарплати.
- Податок за кожного працівника: податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) 18 % та військовий збір 1,5 %.
Спосіб 4: Ключові працівники (технічні спеціалісти, топ-менеджмент) – працевлаштування за трудовими договорами, решта – ФОПи
Мікс другого та третього способів. Якщо ти обрав цей спосіб, ти водночас наймаєш частину працівників через трудові договори, з іншою частиною – укладаєш договори підряду. Щодо податків:
- Податок «за себе» згідно форми оподаткування;
- Податок за найманих працівників (податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) 18 % та військовий збір (ВЗ) 1,5 %);
- Частина працівників, що оформлені як ФОП 3 групи, сплачують податки у розмірі 5% від доходу та ЄСВ 20% від мінімальної зарплати
Ми розглянули основні способи оптимізації ІТ компаній та обліку в ІТ компаніях. Який обрати – вирішувати тобі. Однак, допомога бухгалтера тобі знадобиться у будь-якому випадку. Ми до твоїх послуг. Будемо на зв’язку! А оптимізацію ІТ бізнесу через ПДВ розглянемо в наступній частині.
Наталя Юдіна
27.06.2021