Реєстрація ФОП крок за кроком з врахуванням нововведень на 2023
Реєстрація фізичної особи-підприємця (ФОП) є процедурою, за допомогою якої фізична особа може легально здійснювати підприємницьку діяльність на території певної країни. ФОП – це форма підприємницької діяльності, де фізична особа самостійно та особисто відповідає за результати своєї підприємницької діяльності і не утворює юридичної особи.
Основні етапи реєстрації ФОП включають:
Визначення сфери діяльності: Фізична особа визначає галузь своєї діяльності, в якій вона планує працювати.
Вибір режиму обкладення податків: ФОП має можливість обрати систему оподаткування, таку як єдиний податок або загальна система оподаткування.
Збір документів та подання заяви: фізична особа збирає необхідні документи, такі як паспорт, код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код), та інші необхідні документи для подання заяви на реєстрацію.
Подання документів до органів державної реєстрації: заява про реєстрацію разом із необхідними документами подається до відповідного органу державної реєстрації.
Отримання свідоцтва та ідентифікаційного номера: після реєстрації ФОП отримує свідоцтво про державну реєстрацію та ідентифікаційний номер (ІПН).
Навіщо реєструвати ФОП?
Легальність: реєстрація надає підприємцю легальне право на здійснення підприємницької діяльності та дозволяє йому користуватися правами та пільгами, передбаченими законодавством.
Отримання податкових пільг: реєстрація дозволяє підприємцю обрати оптимальний режим оподаткування та отримати різноманітні податкові пільги.
Можливість укладення договорів та отримання кредитів: зареєстрований ФОП може легально укладати договори, брати участь у конкурсах, а також отримувати фінансову підтримку та кредити від банків.
Залучення партнерів та клієнтів: реєстрація сприяє підвищенню відомості про підприємця та його послуги серед потенційних партнерів та клієнтів.
Якщо ви вирішили зайнятися підприємницькою діяльністю та офіційно отримувати дохід від неї, вам слід зареєструватися як фізична особа-підприємець. Дана стаття допоможе вам розібратись, як швидко та правильно провести реєстрацію ФОП в 2023 р.
1-й крок – визначитися з переліком КВЕДів та системою оподаткування
Перед реєстрацією ФОП дуже важливо правильно обрати види діяльності (код КВЕД), якими ви бажаєте займатись, оскільки при отриманні доходу за незареєстрованими видами діяльності, будучи платником спрощеної системи оподаткування, вас можуть позбавити єдиного податку. Крім того є види діяльності, які заборонені при застосуванні спрощеної системи оподаткування (єдиного податку), або певної групи єдиного податку. Обрати види діяльності ви можете тут.
Законодавством не визначена мінімальна та максимальна кількість КВЕДів. Це має бути один основний – переважна діяльність ФОПа, та інші – додаткові. Краще вибирати побільше КВЕДів, від їх кількості податок не зростає, але, при цьому, ви зменшите ризики отримати штраф.
Що стосується обрання системи оподаткування – є дві системи: спрощена та загальна. На спрощеній системі ФОП сплачує 2 податки: єдиний податок (ЄП) та єдиний соціальний внесок (ЄСВ).
Є три групи єдиного податку:
Платниками 1-ї групи можуть бути лише підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню. Ставка ЄП 1-ї групи становить до 10% від розміру мінімального прожиткового мінімуму, встановленого на 01 січня поточного року. Ліміт доходу для 1-ї групи становить 167 розмірів мінімальних зарплат.
Платниками 2-ї групи можуть бути підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства. Звертаємо увагу, що на 2 групі ФОПи не можуть надавати послуги іншим ФОПам, або юридичним особам, які перебувають на загальній системі оподаткування, в т.ч. іноземним замовникам. Продавати товар можуть, а надавати послуги обмежено. Для платників 2-ї групи спрощеної системи ставка ЄП становить до 20% від розміру мінімальної заробітної плати. Граничний обсяг доходу на рік становить 834 розміри мінімальної зарплати.
Платники 3-ї групи ЄП платитимуть 5% єдиного податку від суми валового доходу (від усієї суми, що надійшла на рахунок ФОП, або була отримана готівкою чи як ТМЦ). Граничний обсяг доходу становить 1167 мінімальних зарплат. На 3 групі ФОП може також зареєструватися платником ПДВ, ставка єдиного податку в такому випадку становитиме 3 %. На 3 групі немає обмежень стосовно Замовників, надавати послуги та здійснювати продаж товарів в цьому випадку можна як для населення, так і для підприємців, в тому числі на загальній системі оподаткування.
ЄСВ платитимуть всі ФОПи, не залежно від обраної системи оподаткування та наявності доходу, у розмірі 22%, від розміру мінімальної зарплати, встановленої в тому місяці, за який сплачується ЄСВ.
ФОП загальної системи оподаткування платитимуть три податки від суми чистого доходу (валовий дохід – витрати, які мають бути документально підтверджені): ЄСВ 22,0% (однак не менше ніж від мінімальної зарплати), ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) – 18,0% та військовий збір у розмірі 1,5%.
Для того щоб вам було легше визначитись з вибором системи оподаткування, задайте собі наступні питання:
Якими видами діяльності будете займатись?
Якщо це послуги, то кому ви їх надаватимете?
Який обсяг доходу плануєте отримувати? Якщо наприклад, ви надаватимете послуги лише платникам ЄП, проте місячний обсяг доходу у вас буде більший ніж 25 000 грн, то можливо варто реєструвати ФОП платником ЄП 2-ї групи, оскільки 5% для 3-ї групи від 25000=1250 грн., а 20% від мінімальної зарплати в цьому році (максимальна ставка для 2-ї групи) складає 1340 грн на місяць.
Чи будуть у вас офіційно підтверджені витрати для загальної системи оподаткування?
Отже, ви проаналізували все, визначились з КВЕДами та системою (групою) оподаткування, можна переходити до наступного кроку.
2-й крок – державна реєстрація ФОП
На цьому етапі потрібно визначитися, яким чином ви реєструватимете свій ФОП: онлайн, шляхом електронної подачі заяви, чи офлайн, шляхом паперової подачі заяви державному реєстратору.
Якщо ви обираєте варіант електронної реєстрації вам обов’язково потрібно згенерувати кваліфікований електронний підпис. Щоб отримати кваліфікований електронний підпис, особа має звернутися до будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів, надавши заповнену реєстраційну форму, ваші паспортні дані та номер платника податків. Вартість послуги може відрізнятися в різних центрах сертифікації ключів. Повний перелік таких центрів – за посиланням. Користувачі Приватбанку можуть отримати електронний підпис безкоштовно у особистому онлайн кабінеті «Приват24» або у відділенні банку. КЕП (кваліфікований електронний підпис) вам потрібен для реєстрації ФОП онлайн та для електронної подачі звітності в подальшому.
Реєстрація ФОП онлайн відбувається з допомогою платформи “ДІЯ” https://id.diia.gov.ua/, за допомогою ключа КЕП. Для початку в “Дії” потрібно зареєструватися.
Після реєстрації в “ДІЇ” – ви обираєте послугу “Автоматична реєстрація ФОП” і заповнюєте заяву. Обов’язково проконтролюйте правильне заповнення заяви, щоб не було допущених помилок. Реєстрація ФОП через “Дію” відбувається через декілька хвилин
Якщо ви вирішили зареєструвати ФОП офлайн ви маєте звернутися до державного реєстратора з підготовленим пакетом документів. Перед зверненням необхідно заповнити бланк заяви на державну реєстрацію ФОП за формою 1 (бланк заяви можна знайти тут) (форма 1) – надрукувати, або заповнити від руки друкованими літерами. Подати заяву та копію паспорту будь-якому держреєстратору (найпростіше це звернутися в Центр надання адміністративних послуг). При собі також потрібно мати оригінал паспорту. Як вже й зазначали, подати документи ви можете: або власноруч, або також є можливість відправити документи цінним листом з описом, при цьому форма 1 має бути завірена нотаріально, або скориставшись послугами довіреної особи (в цьому випадку вам потрібно буде оформити нотаріальну довіреність).
Якщо ви все заповнили вірно, протягом 24 годин, з моменту подачі заяви, держреєстратор повинен вас зареєструвати як ФОП. Якщо на сайті Мінюсту (Безкоштовний запит) не з’являється інформація про держреєстрацію вас як ФОП слід звернутися до держреєстратора, можливо, вам відмовили через помилки в заяві. Після того як інформація на сайті Мінюсту про вас як ФОП з’явилася, можна переходити до наступного кроку.
3-й крок – реєстрація платником спрощеної системи оподаткування
Якщо на першому етапі ви прийняли рішення щодо реєстрації вас платником єдиного податку, цей етап є для вас дуже важливим. При реєстрації ФОП онлайн чи офлайн є можливість відразу відмітити “бажання” особи зареєструватися платником єдиного податку. Однак що при реєстрації онлайн, що при реєстрації офлайн були випадки, коли через збій в системі заяви не оброблялись. Тому ми радимо через кілька днів після реєстрації ФОП при подачі заяви на єдиний податок перевірити, чи перебуваєте ви на обліку ДПС як платник єдиного податку. Це можна побачити у вашому електронному кабінеті платника податків. Якщо все-таки ні, то слід подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування у відповідний орган ДПС за місцем реєстрації. На подачу заяви на застосування спрощеної системи платниками ЄП 3-ї групи є лише 10 календарних днів з дня реєстрації ФОП, а 2-ї групи – до кінця місяця, в якому ФОП був зареєстрований (навіть якщо вас зареєстрували як ФОП 29-30 числа, то до кінця місяця вам слід подати заяву на ЄП – це стосується лише 1-ї та 2-ї групи). Також зверніть увагу на те, що платниками єдиного податку 3-ї групи ФОПи стають з дня реєстрації, а 2-ї групи – з 1-го числа місяця наступного за місяцем реєстрації. І платити ЄСВ потрібно буде, починаючи з місяця реєстрації, незалежно від кількості днів перебування в статусі ФОП в місяці реєстрації. Навіть якщо ви зареєстровані як ФОП останнього дня місяця, сплатити ЄСВ потрібно буде в повному обсязі за місяць. Тому краще перенести реєстрацію ФОП з останнього дня на перший день місяця. Після подачі заяви на єдиний податок обов’язково знову перевірте інформацію в електронному кабінеті платника податків, чи перебуваєте ви на обліку як платник ЄП.
4-й крок – подача запиту на витяг з реєстру платників ЄП
Після того, як вас зареєстрували платником єдиного податку, слід подати запит на витяг з реєстру платників єдиного податку. Подати запит можна як власноруч так і в електронному кабінеті платника податків на сайті ДПС в меню «Заяви, запити для отримання інформації». Такий витяг можна отримати паперовий, безпосередньо в податковій, або ж електронний, залежно від того, який спосіб ви відмітили в самому запиті.
5-й крок – відкриття рахунку в Банку
Для здійснення підприємницької діяльності і отримання доходу ви маєте відкрити підприємницький рахунок (в національній валюті та, за необхідності, у валюті, в якій будете отримувати дохід). Це можна зробити в будь-якому зручному для вас банку.