На що впливає продовження терміну дії воєнного стану для бізнесу
19.04.2022 р. Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради законопроект № 7300 “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні”. Таким чином, станом на сьогоднішній день строк дії воєнного стану в Україні продовжено до 25 травня.
Як показує практика, продовження воєнного стану напряму впливає на ведення бізнесу в нашій країні. Тож вважаємо за доцільне підсумувати, які пільги та правила продовжують діяти для платників різних систем оподаткування, які зміни є актуальними для підприємців та які особливості трудових відносин наразі діють.
Податки та звітність
Якщо платник податків немає можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок під час війни (а це до 25 травня), він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Мова йде про такі податкові обов’язки, як:
- дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ;
- реєстрація у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
- подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Також, нагадуємо, що з 1 квітня фізособи-платники єдиного податку на I та II групах звільняються від сплати ЄП. Наразі можна не сплачувати ЄП за квітень та травень, адже воєнний стан діє до 25 травня.
Зверніть увагу, що надається право несплати, проте, якщо ви маєте можливість, це не заборонено. Тож радимо внести свій вклад в державний бюджет і підтримати економічний фронт держави шляхом сплати податків.
Мораторій на перевірки контролюючих органів під час війни
На період воєнного стану контролюючі органи не проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду.
Зверніть увагу, що ДПС не належить до таких органів. Водночас ця служба може проводити лише обмежене коло перевірок, а саме:
- камеральні перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в ЄРПН, та/або митних декларацій, за винятком товарів (продукції), визначених пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 ПКУ,
- камеральні перевірки податкових декларацій платників єдиного податку 4 групи;
- фактичні перевірки
Релокація бізнесу
Якщо ви прийняли рішення перевезти підприємство в безпечне місце – держава розробила програму для допомоги в релокації бізнесу. ДП «Прозорро.Продажі» запустило спеціальну платформу, яка допомагає перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у більш безпечному місці.
Скасування обов’язкового маркування товарів
До 25 травня суб’єкти господарювання, які не в змозі виконати вимоги щодо маркування товарів у зв’язку з військовими діями, можуть на підставі подовження воєнного стану, здійснювати реалізацію таких товарів без обов’язкового нанесення інформації про такі товари українською мовою.
Інші правила щодо визначення святкових і неробочих днів
Навесні 2022 року мали б бути вихідними днями 2 травня (перенесення вихідного з 01.05.2022) та 9 травня (святковий день).
Оскільки воєнний стан продовжено, то наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме призупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.
Тому 2 травня та 9 травня в цьому році є звичайними робочими днями, праця в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі. Відповідно й банки працювали/працюватимуть в звичайному режимі 2 та 9 травня.
Трудові відносини під час війни
Ще наприкінці березня Мінекономіки навело роз’яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності нового Закону №2136.
Зокрема, мова йдеться про права мобілізованих та тероборони, правила “дистанційки” при переїзді працівників за кордон, надання відпустки у разі неможливості вийти на роботу, а також щодо простою підприємства.
Окремо державою прописані правила виплати заробітної плати під час війни. Так от, роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.
Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Ці правила й надалі діють, наразі до 25 травня.
Нарахування лікарняних під час війни
Процедура призначення допомог від ФСС не змінилась попри воєнний стан. Але лікарняні в електронному вигляді наразі через технічні проблеми можуть не змінювати статус на «готовий до сплати». При цьому їх можна використовувати для оплати.
Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), застрахована особа може отримати лікарняні або декретну допомогу напряму від ФССУ. Для цього необхідно звернутись до будь-якого зручного відділення Фонду.
Сподіваємося, вам вдалося розібратися в усіх законодавчих нововведеннях. У разі, якщо вам необхідно юридична чи бухгалтерська консультація, спеціалісти БІП оперативно нададуть потрібну вам послугу.
Мартинюк Алла
6.05.2022